Grand Turkey Tour

Tři týdny cestování Tureckem

Itinerář k fantastickému cestování po Turecku, použitelný a doporučeníhodný.

Fotogalerie Kappadokie se nachází zde:  vytahni-paty-do-kappadokie-2.webnode.cz                     Pamukkale a Saklikent se nachází zde: vytahni-paty-do-pamukkale-a-saklikentu.webnode.cz      Ölüdeniz a Dalyan                                                                                                                                     Istanbul

Zpracuji, až to půjde. Ano, je to ostuda, že jsem to od května nestihla, ale pořád se něco děje.

25.4. - 13.5. 2018

Fakta, pocity a dojmy z jedinečné cesty plné zážitků, které teď trávím jak nažraná vlčice. Devatenáct intenzívně prožitých dnů mi zajistí potravu pro vzpomínky, dokud mi paměť bude sloužit.

Tento cestopis je dlouhý. Proto ho rozdělím na věcnou část, tedy strohý itinerář, a na část, kde je možné sdílet se mnou turecké dobrodružství. V poslední části se objeví lidé, které jsem potkala a naslouchala jim.

Opět založím fotogalerie k jednotlivým lokalitám, přidám k nim stručné zeměpisné poznámky a některé fotky opatřím popisky.

• Itinerář

1. Istanbul - 1 den

Sultanahmet, Modrá mešita, procházka ke galatskému mostu, Marmarské moře

2. Kappadokie, Goreme a okolí - 5 dů.

Kappadokie není o horách, ale o údolích, úchvatných skalních útvarech, barvách, jeskynních obydlích a skalních městech z hodně vzdálené minulosti.

2.1 - Goreme a noční Rose Valley s adventure guidem.

2.2 - Top Kappadokie - fantastický pěší výlet Údolím Guvecianlik (Pigeon, Holubí) Valley do Uchisaru, zpět údolím White a Love Valley, částečně i Rose Valley. Kolik km nevím, ale dalo to na celý den + nastaveno o popíjení horkého vína (Sicak sarak- syčák šarap), pozorování západu slunce ze hřbetu koně a prohlídka skalních kostelů + procházka s ožralým Turkem Růžovým údolím.

2.3 - Baloon! Můj první let balónem nad úchvatnou kappadockou krajinou. Pak dolmuší do Open Air Museum Zelve, zpátky po kozích stezkách přes Pasa Bagi (Mashrooms, obrovské skalní houby) a Cavusin domů. Velkým obloukem jsem obešla strategicky položenou hospodu ožralého Turka z předchozího dne, ale i tak jsem stihla západ slunce z kopce nad Goreme.

2.4 - Na kole přes kostel Aynali Kilisi do Ortahisharu (skalní hrad), Urgup (degustace vína, otomanský dům), Devrent Valley, Pasa Bagi, Cavusin. Cca 45 km

2.5 - doma Čarodky, ale já místo nich dala čarokrásný okruh na kole. Trochu kecám, dost jsem si vypomohla motorizvanou dopravou. Hodilo by to tak k 80 km, ale to je pro poctivější borce, než jsem já. Čistě na kole jsem to měla kolem čtyřiceti, čímžto jsem vydělala dost času na prohlídky lokalit a termální lázně.

Trasa: Z Goreme do Avanosu (řeka, půvabné staré město), Ozkonak (podzemní město), klášter Belha, lázně Bayramhaci, Cavusin (negativní architektura, kostel Sv. Jana Křtitele vysekaný ve skále - 5. -10. st., jeskynní obydlí + obchůdky)

Den byl na obou koncích prodloužen o dvě události navíc. Ráno mě svým chrápáním vyštvala jedna ze spolubydlících na kopec nad Goreme, odkud se báječně pozoruje sunrise i sunset. Obojí doporučuji absolvovat! Obdivovala jsem svítání a baloonové šílení spolu se spoustou dalších lidí, pak jsem zajela jen o kousíček dál, kde bylo ještě krásněji a ani noha. Spustila jsem se do pindíkového lesa (překvapivě nese název Gorkundere Valley), odkud jsem fotila balóny mezi mocnými falickými útvary.

Večer jsem vrátila kolo a Osman mě pozval na procházku nad Love Valley. Výhledy do údolí v měsíčním světle jsou přímo magické.

3. Kappadokie, Ihlara Valley - 2 dny

Odjezd do Nevsehiru, pak do obrovského podzemního města Kaymakli, stopem do Ihlary. Prošla jsem první placenou část údolí s kostely do Belisirmy, pokračovala směrem do Selime. Den jsem ukončila ve skalní mešitě v horní části kaňonu. Přespala jsem v jeskyni. Tuto noc prohlašuji za magickou, propojení kouzla přírody a historie. Ráno jsem pokračovala do vesničky Yaprahishar, pak Selime (trh), do termálních lázní Zyga (zase žůžo) a do Aksaray. Tam jsem měla naplánovaný historický hamam, ale měli pro ženy zavřeno, navíc pršelo a pronásledoval mě divný chlapík, tak jsem čas do odjezdu nočního autobusu strávila snahou zbavit se ho a pak v hospodě. Noční přejezd do Pamukkale.

4. Pamukkale - 1 den (je až až)

Ještě než jsem se pořádně probrala z mrákot, objednala jsem si paragliding a vznášela se nad bílými travertinovými terasami. Přestože to je mimořádný zážitek, doporučuji naplánovat létání do Fethiye, viz dále. Ranní seskok, mě parádně připravil na krásy Bavlněného hradu (= Pamukkale v čj), antické město Hierapolis, amfiteátr a rochnění v termálních vodách těchto starověkých lázní.

Setrvala jsem ještě dlouho po setmění, což je nejkrásnější doba pro tohle místo.

5. Soutěska Saklikent - 2 dny

Přes Denizli jsem dojela do Fethiye, odtud na parádní pláž v Oludenizu. Konečně jsem se vykoupala v moři, letos poprvé, a zas vyrazila vnitrozemí, do Saklikentu. Co příště jinak? Dost času by ušetřilo vynechat koupání, vystoupit ještě před Fethiyí a jet rovnou do Saklikentu. Tam jsem přespala v pravém nefalalšovaném stromovém domě, na což jsem si na místě vydělala výukou ruštiny. Druhý den v ranních hodinách jsem prošla, či spíše probrodila pustoprázdnou soutěsku kam až to šlo. Chvilkama docela adrenalin. Majitel kempu, ruské konverzace chtivý Nuritten, mě přemluvil k dalšímu noclehu gratis a přihodil výlet k moři, atd. Tak jsem tedy zůstala, dala rafting a pak litovala času stráveného fakt nudnou konverzací. Jeli jsme do Xantosu a k ústí řeky Saklikent. 18 km dlouhá pláž, Patara a noční (nedostačující) pohled na Tlos.

6. Fethiye a Oludeniz - 3 dny

6.1 - Zběžná prohlídka Fethiye, důraz na přístav, rybí trh, kde si zákazník vybere rybu a v nějaké z restaurací, které trh obklopují, mu ji ugrilují, přidají salát, oblohu.... Nelze vynechat! Pak jsem zase přejela k Mrtvému moři (= do Oludenizu), naplánovala další 3 dny a přespala na úchvatném místě, obrovské duně mezi pláží a horama.

6.2 - Boat trip, plavba na okolní ostrovy a závěrečný (neobjednaný) déšť, který překazil Motýlí údolí a zahnal mě do hamamu v Ovaciku s nadrženým masérem.

6.3 - Profesionální výlet do Kayakoy, Města duchů s vynikajícím průvodcem Mehmetem. Den zahrnoval prohlídku Fethiye, marketu, centra i starého města, lycijské hrobky a sarkofágy, oběd v Městě duchů a dobře vedenou prohlídku řeckého města Kayakoy. Tam jsem se odpojila od skupiny, vydala se na pěší tůru po lycijské stezce zpět do Oludenizu a vnímala přírodní krásy na plný pecky.

7. Dalyan

7.1 - Třetí, počítám-li hamam, tak čtvrtý, profi výlet za sebou mě zavedl do Dalyanu. Proč já, individuální cestovatelka, najednou konzumuji hotové výlety a ještě je doporučuji? Protože jsou v Turecku levné a dobře pojednané, odstraňují prostoje. Dvezli mě, výklad poskytli, bohatě nakrmili, v bahně a termálech vyráchali, na lodičce po řece povozili, na Želví pláži (Iztuzu Beach) vypustili a v Dalyanu opustili, přesně tak jak jsem chtěla. Prostě: www.guidetoursoludeniz.com Ubytovala jsem se, vyrazila na procházku večerním městem a koukám, zas jsem na lodi, baštím ogrilované kraby, popíjím vínko s partou místních a odplouváme směrem k Lycijským hrobkám, zlatavě nasvíceným. Věci se zkrátka dějí, i když nejsou plánovány v itineráři.

7.2 Kaunos - fascinující karské město z dob antiky s výhledy na deltu řeky Dalyan i na město Dalyan. Odpoledne další říční výlet na Iztuzu, zpátky dolmuší v 6. Večeře na lodi s Ozayem, ryba a něco nesmírně lahodného ze syrového mletého masa + spousty vína. Že jsou Turci abstinenti? Sprostá pomluva!

V Dalyanu mi chybí čas. Ještě alespoň jeden den navíc, je to ideální místo na cyklistiku.

8. Istanbul - 2 dny

Hagia Sofia (AyaSofya), Basilika Cistern, Palác Topkapi, historické centrum, Gran Bazar... Všechno stihnout nejde... Nechávám na příště.

Finanční stránka: se vším všudy sakum prásk jsem se vešla do 23 tis. Styl: skromné ubytování, stravování v restauracích co nejméně, ale nelituji peněz na přesuny, vstupy, padáky, kolo, akce a dávám dýžka. Zážitky: maximální. Odpočinek: minimální.